Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg
Szkoły Podstawowej w Świętoniowej
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. Nr 5 poz. 46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg
- W Zespole Szkół w Świętoniowej skargi przyjmowane są przez Dyrektora Szkoły.
- Dyrektor Szkoły przyjmuje skargi w poniedziałki w godz. od 9.00 do 11.00 lub w każdy inny dzień po wcześniejszym ustaleniu telefonicznym.
- Na tablicy ogłoszeń dyrektora szkoły i na szkolnej stronie internetowej umieszczona jest informacja dotycząca terminu i czasu przyjmowania skarg przez dyrektora.
- Skargi mogą być wnoszone:
- pisemnie,
- za pomocą faksu lub telefonu,
- za pomocą poczty elektronicznej,
- ustnie do protokołu.
- Dyrektor prowadzi rejestr skarg.
- Skargi przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi osób fizycznych i prawnych.
- Do rejestru nie wpisuje się skarg, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, czyli anonimów.
- Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
- liczba porządkowa,
- data wpływu skargi,
- data rejestrowania skargi,
- adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę,
- informacja na temat, czego dotyczy skarga,
- termin załatwienia skargi,
- imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi,
- data załatwienia,
- krótka informacja o sposobie załatwiania sprawy.
- Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg
- Kwalifikowania spraw jako skargi dokonuje dyrektor.
- Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga wpisywana jest do rejestru skarg.
- Jeśli z treści skargi nie można ustalić jej przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi bez rozpoznania.
- Skargi, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę, wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi anonimowe pozostają bez rozpoznania.
- Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg
- Skargi rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
- Z wyjaśnienia skargi sporządza się następują dokumentację:
- oryginał skargi,
- notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi i wynikach postępowania wyjaśniającego,
- materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi,
- odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
- inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
3.Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów, argumentów i wniosków zawartych w skardze,
- imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
4.Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg
- Skargę rozpatruje się:
- bez zbędnej zwłoki,
- do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,
- do dwóch miesięcy, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.
2.Do siedmiu dni należy:
- przesłać skargę do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga została skierowana do niewłaściwego organu,
- przesłać skargę do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,
- przesłać odpisy skargi do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,
- przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi z podaniem powodów tego przesunięcia,
- zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi,
- udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.