Zadania Koordynatora SzPZ

Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia

Prace nad tworzeniem SzPZ są organizowane przez szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia (zwanego dalej szkolnym koordynatorem) i szkolny zespół promocji zdrowia (zwany dalej szkolnym zespołem). Imię i nazwisko szkolnego koordynatora, dane kontaktowe oraz skład osobowy szkolnego zespołu powinny być podane na stronie internetowej szkoły.

Szkolny koordynator

Szkolny koordynator pełni rolę lidera (przewodnika, przywódcy) i „agenta” (promotora, rzecznika) zmian, inicjuje i ułatwia ich dokonywanie, stwarza warunki do pracy przynoszącej sukcesy. Jego zada­nia podano w ramce.

Zadania szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia

  1. Upowszechnianie koncepcji SzPZ w społeczności szkolnej.
  2. Pozyskiwanie uczestnictwa członków społeczności szkolnej i sojuszników wśród rodziców i w społeczności lokalnej oraz motywowanie ich do wspólnych działań.
  3. Inicjowanie, organizacja i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem diagnozy, plano­waniem działań, ich realizacją i ewaluacją wyników.
  4. Współudział w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
  5. Kierowanie pracą szkolnego zespołu promocji zdrowia.
  6. Prowadzenie dokumentacji działań szkoły w zakresie promocji zdrowia.
  7. Współdziałanie z koordynatorem wojewódzkiej/rejonowej sieci SzPZ.
  8. Rozwijanie własnych umiejętności osobistych i społecznych, w tym współdziałania
    z innymi ludźmi i kierowania wspólnie podjętymi działaniami.

Osoba, która dobrowolnie podejmuje decyzję o pełnieniu roli szkolnego koordynatora, powinna do­kładnie poznać i zrozumieć koncepcję SzPZ. Niezbędne jest jej uczestnictwo w warsztatach i innych formach szkoleń, zapoznanie się
z doświadczeniami innych szkół.

Szkolny koordynator powinien po­siadać i rozwijać następujące cechy:

                - przekonanie o słuszności koncepcji SzPZ, motywacja do jej wdrażania i propagowania w szkole i poza nią (także w społeczności lokalnej),

                - cechy osobiste: umiejętność twórczego i strategicznego myślenia, zarządzania sobą w czasie, otwartość, elastyczność, konsekwencja, gotowość do uczenia się oraz rozwoju osobistego,

                - stosunek do ludzi (współpracowników), który cechuje: partnerstwo, umiejętność komunikowania się i współdziałania, motywowanie innych do uczestnictwa
w podejmowaniu decyzji i w realizacji zadań; wspieranie innych w działaniu; stwarzanie poczucia bezpieczeństwa.